Nybörjare
-->

Stickningens grunder

Stickning

Förr i världen var stickning någonting man var tvungen att hålla på med för att skapa plagg som höll en ordentligt varm på vintern. På den tiden var garn spunnet av vanlig fårull det vanligaste materialet, en ull som ofta var ganska stickig och lätt tovades.

Sedan kom stickningsmaskinerna och stickning blev mer en hobby eller social aktivitet än något som var nödvändigt för att överleva. Idag finns en uppsjö av material att välja från, både naturliga och framställda på syntetisk väg.

Popularitet

För tjugo år sedan skulle en ung människa ha rynkat på näsan och sagt att stickning var något som bara farmor eller mormor pysslade med. Men de senaste åren har stickning blivit omåttligt populärt. Självklart har stickning vandrat in och ut ur modet många gånger under det senaste seklet. Just nu är det inne, och stickade plagg återfinns på nästan varje människa. Men inte bara i form av mode och färdigstickade kläder har stickningen gjort sitt intåg bland oss, utan också i form av stickor och garn i händerna på folk i alla åldrar, folk som själva skapar något. Stickning har med ens blivit spännande, roligt och hippt. Modernt.

Material

Stickning är bland de enklaste och billigaste hobbyer man kan tänka sig. Det enda man egentligen behöver är två stickor och ett garnnystan. I övrigt är det bara kunskapen om stickning och hur man går till väga som sätter gränser. Och i dagens samhälle finns all information man kan tänka sig på Internet. Så även information om hur man lär sig att sticka.

Men självklart kan stickning också bli en dyr hobby. Det beror alldeles på om man vill använda sig av de billigaste plast eller metallstickorna och akrylgarn, eller om man längtar efter stickor gjorda av lyxiga träsorter som ebenholtz eller rosenträ och om man vill sticka med silke och kashmir …

Grunderna

Det första man måste göra för att kunna sticka är att lägga upp maskor. För detta finns givetvis flera olika tekniker. I grunden bygger stickning efter uppläggningen av maskorna på två olika sorters stickade maskor – aviga och räta. En av de vanligaste och enklaste metoderna att lägga upp maskor på kan du hitta här.

I övrigt kan man också göra ökningar genom att antingen göra omslag (vira tråden kring stickan en extra gång) eller sticka samma maska fler än en gång, samt minskningar genom att sticka samman två eller flera maskor. Här kan du hitta en hemsida som ger lite mer information om hur man går till väga.

Historik

Enligt Wikipedia, kom stickning till vårt land på 1600-talet, men tekniken är långt mycket äldre än så. Det allra tidigaste stickade alstret som hittats är ett par stickade strumpor i bomull från Egypten. De är gjorda någon gång på 1000-talet eKr. För dig som förstår engelska finns mycket information att hämta från det engelska Wikipedia också.